Metody leczenia

Co to jest radioterapia?

To jedna z najważniejszych metod terapii nowotworów.

Polega na naświetlaniu chorego miejsca wiązką promieni wytwarzanych przez przyspieszacz liniowy.

Promieniowanie powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie komórek nowotworu, co prowadzi do jego zniszczenia.

Wykorzystanie najnowocześniejszych metod obrazowania (tomografia, rezonans) oraz planowania leczenia, powoduje istotne zmniejszenie ryzyka uszkodzenia zdrowych narządów.

Efektem jest wyleczenie chorego.

Co to  jest brachyterapia?

To odmiana radioterapii. Polega na umieszczaniu źródła promieniowania w środku guza lub w jego okolicy. Dzięki temu oszczędzane są sąsiednie narządy, które nie są niszczone przez naświetlanie. Główną zaletą brachyterapii jest jej precyzja. Promieniowanie trafia prosto do guza. Skomplikowany system precyzyjnego planowania leczenia wymaga najnowocześniejszej aparatury komputerowej.

W obu technikach pacjent nie staje się źródłem promieniowania, co oznacza, że w trakcie i po radioterapii nie jest zagrożeniem dla bliskich.

Co to jest chemioterapia?

Jedną z metodą leczenia chorych w Radomskim Centrum Onkologii jest chemioterapia.  Polega  ona na podaniu preparatów leczniczych, zwanych cytostatykami.

Zalecenia dla osób leczonych chemioterapią:

• Dieta urozmaicona i lekkostrawna. Preferowane są potrawy gotowane w wodzie lub na parze, duszone lub smażone bez tłuszczu. Dieta powinna zawierać odpowiednią ilość warzyw i owoców.
    W okresie gorączek i/lub infekcji i/lub biegunek i/lub nudności/wymiotów zalecamy odstawienie pokarmów mlecznych oraz surowych warzyw i owoców.
  • Picie zwiększonej ilości płynów w okresie całego leczenia, szczególnie w dniach podawania chemioterapii i do 7-10 dni po jej zakończeniu (co najmniej 1,5l niegazowanej wody mineralnej na dobę).
  • Zakaz spożywania alkoholu, narkotyków, ziół i mieszanek ziołowych, suplementów diety oraz wszelkich innych preparatów o niepewnym składzie. Do ziół zakazanych w trakcie chemioterapii należy min. dziurawiec.
  • Osoby palące zachęcamy do całkowitego zaprzestania palenia. W niektórych nowotworach udowodniono, że rzucenie palenia poprawia wyniki leczenia, zmniejsza ryzyko nawrotu nowotworu, a na pewno zmniejsza ryzyko wystąpienia kolejnych nowotworów zależnych od palenia tytoniu.
  • Bezwzględnie konieczne jest stosowanie antykoncepcji podczas i po chemioterapii przez co najmniej 6 msc., ponieważ zajście w ciążę w tym okresie może być przyczyną wad genetycznych płodu.

Więcej o diecie w chorobach nowotworowych TUTAJ

Translate »