ZESPÓŁ DS. ETYKI
Informujemy, że w Klinikach Neuroradiochirurgii został powołany Zarządzeniem Dyrektora Zespół ds. Etyki. W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą przedstawiciele środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego, psychoonkolog oraz przedstawiciel pracowników. Skład Zespołu jest stały.
Zespół ds. etyki został powołany w związku z koniecznością podejmowania działań dotyczących identyfikacji i rozwiązywania problemów natury etycznej odnoszących się zarówno do pacjentów, jak i personelu Szpitala.
- Do zadań Zespół ds. etyki należy:
- Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia podtrzymującego życie.
- Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
personel > pacjent, bądź jego rodzina,
pacjent > personel,
przełożony > pracownik,
pracownik > pracownik.
-
- Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece zdrowotnej.
- Zdefiniowanie problemów etycznych, mogących wystąpić w szpitalu i określenie sposobu ich rozwiązywania
- Reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania Kodeksu Etyki Lekarskiej, Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej, Kodeksu Etyki Zawodowej Psychologa bądź Kodeksu Etyki innych grup zawodowych.
- Współpraca z innymi Zespołami działającymi na terenie szpitala oraz z Pełnomocnikiem d.s Praw Pacjenta.
- Do zespołu d/s Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
- naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny;
- naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,
- trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces leczenia
- podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,
- wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych,
- wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii);
- zespół ds. etyki działa na zasadzie interwencyjnej/doraźnej.
- Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Zespół ds. Etyki może odbywać się przez:
- Zgłoszenie pocztą elektroniczną na adres e-mail: sekretariat@onkologiaradom.pl
- Zgłoszenie pisemne poprzez Sekretariat Dyrekcji lub skrzynkę z ankietami pacjentów w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds Etyki. lub
- W przypadkach szczególnych możliwe będzie bezpośrednie zgłoszenie się do Przewodniczącego Zespołu ds. Etyki (po wcześniejszym uzgodnieniu terminu).
- Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,
- telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy,
- adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej)
- opis problemu etycznie wątpliwego.
- zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane
- Rozpatrzenie wniosku składanego do Zespołu ds. etyki
- Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek.
- W sytuacjach wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.
- Sprawozdawczość Zespołu ds. etyki
- Przewodniczący Zespołu ds. etyki 2 razy w roku zwołuje posiedzenie, na którym dokonuje podsumowania działań podjętych w danym roku kalendarzowym oraz zaproponowanych działań naprawczych.
- Sprawozdania przedkładane są do wiadomości Dyrekcji.
- Dokumenty związane: